теорія розв´язання винахідницьких завдань, яка ефективно сприяє розвиткові технічної творчості загалом і творчої особистості - це ТРВЗ

1.Шляхи удосконалення зв'язного мовлення дошкільників на основі упровадження технології розвитку творчої особистості Г. Альтшуллера (ТРВЗ)

ТРВЗ - педагогіка ставить за мету виховання творчої особистості, підготовленої до розв’язання складних проблем у різних сферах діяльності. Основа технології – ігри-заняття, під час яких діти знайомляться з навколишнім світом, вчаться виявляти суперечності в предметах і явищах та розв’язувати їх.

Найчастіше в роботі з дітьми дошкільного віку використовують такі методи ТРВЗ:

1. Метод спроб і помилок. Суть методу полягає у розв'язанні проблемного завдання через добір різноманітних варіантів рішень.

2. Метод контрольних запитань. Метою методу є підведення дітей до виконання поставленого завдання за допомогою навідних запитань.

3. Метод фокальних об'єктів або Метод каталогу - є одним із методів активізації творчої думки, який допомагає зняти психологічну інерцію й віднайти оригінальні вирішення. Визначається будь-який реальний об'єкт з метою його вдосконалення.

4. Метод «Мозкового штурму» - один із найдієвіших методів зняття психологічної інерції. Реалізуючи даний метод діти вчаться генерувати ідеї, приступаючи всі можливі бар'єри та перепони, а потім обирати із запропонованого найефективніші рішення; використовувати будь-які наявні та потенційні ресурси; застосовувати весь спектр уяви та креативності.

5. Метод синектики. Синектика - поєднання різнорідних несумісних елементів. Даний метод вчить дітей аналізувати, співставляти та порівнювати, відшукувати схожі та відмінні риси будь-яких об'єктів, і робити на основі своїх знахідок нові неординарні відкриття.

6. Моделювання маленьких чоловічків. Суть методу полягає в тому, що потрібно уявити: всі речовини, предмети, об'єкти, явища складаються з безлічі маленьких чоловічків, причому живих, мислячих. Вони можуть пересуватися, діяти. В основу засвоєння знань за даним методом покладено принцип емпатії, проекція незнайомих властивостей на власні, притаманні кожній дитині, її організму.

У роботі з дітьми для удосконавлення зв'язного мовлення можна використовують такі форми ТРВЗ:

- діти можуть складати казки, «перероблювати» вже існуючі, використовуючи прийоми фантазування, вчаться формулювати і розв'язувати казкові протиріччя;

- вигадувати загадки, сприяючи таким чином систематизації властивостей предметів і явищ, побудові моделей, розвитку асоціативного руху. Працюючи за алгоритмом, діти також вчаться лексико-граматичній побудові викладу власних думок;

- за допомогою розв'язування завдань методом «мозкового штурму» діти тренуватимуть комунікативні навички, розв'язуватимуть протиріччя, співвідносячи варіанти одне одного, спілкуватимуться між собою щодо вибору оптимальних рішень;

- знайомство дітей з основами синектики, спільний пошук аналогій дозволить чіткіше усвідомлювати схожість та розбіжність предметів і явищ, розвиватиме словник дітей позначеннями ознак та характеристик;

- морфологічний аналіз та метод фокальних об'єктів дозволять поглиблено деталізувати та розширювати діапазон узагальнюючих слів, синонімів, антонімів.

Розвиток зв'язного мовлення передбачає формування діалогічного та монологічного мовлення. Вирішувати ці завдання допомагає нетрадиційна робота з казкою. Саме ця форма роботи дає можливість дитині подолати страх перед необхідністю проговорювати свої версії перед виконанням складних логічних завдань. Оволодівання простими прийомами придумування розповідей, казок дає вихід на творчий рівень роботи. Розвиток зв'язного мовлення вдосконалюється у дітей під час: - нетрадиційної роботи з казкою, вирішення казкових завдань і придумування казок. Треба навчити кожну дитину уникати сумного закінчення казок, не змінюючи при цьому сюжету, складати нові казки на основі добре відомих;

- розглядання картин;

- переказу літературних творів;

- проведення бесід з вихованцями на тему «історія речей». Дітям варто пропонувати простежувати історію виникнення книги, олівця, стола, вчити логічно обґрунтовувати свої вимисли.

Розглядання картини, наприклад, проводиться у такій послідовності:

виокремлення об’єктів, зображених на картині;

уявлення об’єктів через уявне сприймання їх різними аналізаторами.

Вихователь пропонує дітям:

Діти, уявіть себе справжніми дослідниками, яким подобається все вивчати, розглядати, слухати. Ваша рука легко може перетворитися на зорову (або слухову) трубу. Її треба лише скласти так, щоб утворилася труба. Давайте спробуємо побачити крізь цю трубу та назвати тільки один предмет із зображених на картині.

Після того, як діти розглянули всі об’єкти, зображені на картині, пропонуємо низку творчих завдань:

«прослухати» звуки картини через спеціальні уявні навушники

вести віртуальні діалоги від імені зображених персонажів;

уявно «торкнутися» до картини, визначаючи тепло чи холодно, яка поверхня різних об’єктів (гладенька, шорстка тощо)

«відчути аромати» картини

«вийти за межі зображеного» тощо.

Виконання цих творчих завдань забезпечує високий рівень інтелектуальної, емоційної, мовленнєвої активності, дає змогу вихователю протягом усього заняття підтримувати у дітей гарний настрій та інтерес до процесу сприймання. У результаті використанням елементів ТРВЗ, які є основою розвивального навчання, у дошкільників зникає відчуття скутості, невпевненості, розвивається логічне мислення, пізнавальна активність, мовленнєва та загальна ініціатива.

2.Шлях розвитку творчих здібностей дошкільників засобами образотворчої діяльності.

Дошкільне дитинство є сприятливим періодом для розвитку творчих здібностей тому, що в цьому віці діти надзвичайно допитливі, у них є величезне бажання пізнавати навколишній світ. І батьки, і педагоги, заохочуючи допитливість, повідомляючи дітям знання, залучаючи їх у різні види діяльності, сприяють розширенню дитячого досвіду. А накопичення досвіду і знань - це необхідна передумова для майбутньої творчої діяльності. Таким чином, дошкільний вік, дає прекрасні можливості для розвитку здібностей до творчості. І від того, наскільки були використані ці можливості, багато в чому буде залежати творчий потенціал дорослої людини.

Технологія розвитку творчих здібностей дітей дошкільного віку на заняттях з образо – творчого мистецтва спрямована на розвиток у них емоційно-чуттєвого сприйняття оточуючого світу, формування естетичного ставлення до його об’єктів, художньо-творче самовираження кожної дитини, вміння переживати й емоційно відгукуватися на красу в житті та мистецтві, передбачає конструювання навчально-виховного процесу за допомогою системи розвивальних ігор і вправ, експериментальної діяльності з кольорами і забезпечує гарантію досягнення мети розвитку творчих здібностей дітей.

Доведено, що виховання творчих здібностей дітей буде ефективним лише в тому випадку, якщо воно буде являти собою цілеспрямований процес, у ході якого вирішується ряд педагогічних завдань, спрямованих на досягнення кінцевої мети.

Для розвитку творчої особистості в сучасній практиці дошкільної освіти рекомендується використовувати нетрадиційні техніки малювання. Технологія їх виконання цікава і доступна і дорослим, і дітям дошкільного віку. Існує багато технік нетрадиційного малювання, їх незвичайність полягає в тому, що вони дозволяють дітям швидко досягти бажаного результату. Кожній дитині цікаво малювати пальчиками, робити малюнки власної долонькою, ставити на папері плями і отримати кумедний малюнок. Діти люблять малювати свічкою, пальцями, долоньками, губами, зубною щіткою, ниткою, соломкою, з використанням кляксографії, на папері, лінолеумі, асфальті, снігу, тощо. Розважальні техніки можна використовувати в предметному, сюжетному та декоративному малюванні. Дитині подобається швидко досягти результату в своїй роботі, а перелічені нижче нетрадиційні техніки сприяють цьому.

Так, починаючи з молодшого дошкільного віку педагоги використовують:

- малювання пальчиками;

- відбиток печатки з картоплі;

- тичок жорсткої напівсухий пензлем.

Дітей середнього дошкільного віку знайомлять зі складними техніками:

- відбиток поролоном;

- відбиток печатками з ластику;

- воскові крейди + акварель;

- свічка + акварель;

- відбитки листя

А у старшому дошкільному віці діти освоюють ще більш складні методи і техніки:

- кляксография з трубочкою;

- монотипія пейзажна;

- друк за трафаретом;

- монотипія предметна;

- кляксография.

На противагу традиційності, нетрадиційність дає можливість відійти

від стереотипів, надати дитині максимальну свободу в її образотворенні.

Нетрадиційні техніки досить прості в технічному плані, діти легко їх

засвоюють і отримують задоволення від результатів. Вони також дають

дітям унікальні можливості для експериментування, пошуків образів,

сміливих втілень на папері незвичайних фантазій, вражень, думок.

Впроваджуючи сучасні техніки малювання з дітьми дошкільного

віку, педагогам необхідно формувати у вихованців ключові складники

життєвої компетентності: віру у власні можливості; базові якості

особистості; самостійність, працелюбність, спостережливість, креативність; творчі здібності; відсутність негативних емоцій; збереження

психічного здоров’я дітей.

Сучасні вимоги до проведення занять з образотворчої діяльності в

дошкільних навчальних закладах передбачають зв’язок образотворчої

діяльності з іншими видами діяльності дітей: ігровою, музичною,

театралізованою, тому педагог, закінчуючи заняття, створює умови для

переходу до іншого виду діяльності.

Творче самовиявлення дітей дошкільного віку через засоби образотворчої діяльності – це цілеспрямований високо-результативний процес творчого розвитку дитини-дошкільника.

3.Методи нетрадиційної аплікація -створення художніх зображень наклеюванням, пашиванием на тканину або папір різнокольорових шматочків якого-небудь матеріалу; зображення, візерунок, створений таким способом.

Для аплікації можна використовувати самі різні матеріали: папір, тканина, нитки, черепашки та камінці, і навіть крупу. Аплікація одне із самих улюблених занять дітей. Малюкам подобається щось вирізати з паперу або тканини, клеїти, розфарбовувати і в підсумку отримувати творіння, зроблене своїми руками.

Займаючись аплікацією, діти дізнаються різні матеріали (папір, крупа, глина, мушлі та ін), ознайомлюються з їх властивостями, виразними можливостями, набувають навички роботи з ними. Діти засвоюють також досвід роботи з

деякими знаряддями людської діяльності (олівець, клей, пензлик, фарби, ножиці). Всі ці дії сприяють розумовому розвитку дітей Для створения аплікації необхідно застосувати зусиль, здійснити трудові дії, оволодіти вміннями ліпити, різати,

малювати предмет тієї чи іншої форми і будови, а також оволодіти навичками поводження з ножицями, з олівцем і пензлем, з клеєм, пластиліном. Правильне володіння цими матеріалами та інструментами вимагає відомої витрати фізичних сил, трудових навичок. Засвоєння умінь і навичок пов'язане з розвитком таких вольових якостей особистості, як увага, наполегливість, витримка. У дітей виховуються вміння працювати, домагатися отримания

бажаного результату. Отже, аплікація:

Розвиває художнє увах і естетичний смак

Розвиває конструктивне мисления часто під час роботи дитині необхідно зібрати з частин ціле.

Розвиває дрібну моторику і тактильні відчуття, особливо, якщо крім паперу використовуються інші

матеріали: тканина, крупа, сухоцвіти, соломка,

Допомагає вивчити кольори і форми.

Знайомить дітей з поняттям технологія: щоб отримати результат, необхідно виконати послідовність дій: вирізати деталі, змастити клеєм папір, посипати крупу, розмазати пластилін.

За тематикою зображенна аплікація підрозділяється на предметне, сюжетие, пейзажну і декоративну.

За формою аплікація буває об'ємною і плоскою.

За кольором одноколірна і багатобарвна.

Малювання за допомогою ушної палиці.

/Files/images/2024/IMG-57c9d465414413bed281b32e9e44d676-V.jpg /Files/images/2024/IMG-81564bb55b8d6803387f8514e35883e0-V.jpg /Files/images/2024/IMG-9108c9b398067b8234e227a4375f4925-V.jpg

Малювання за допомогою відбитка.

/Files/images/2024/IMG-8d3484755f260415637c9fddde781284-V.jpg /Files/images/2024/IMG-62220538e4dfcf731d3bba65f161390a-V.jpg

Кiлькiсть переглядiв: 30